Szybki Tramwaj na Majowe i Bukowe! | Wojciech Dorżynkiewicz

Szybki Tramwaj na Majowe i Bukowe!

Budowa i modernizacja torowisk to w ostatnich latach największe inwestycje w naszym mieście. W najbliższym czasie będzie podobnie. To bardzo dobrze, ponieważ mamy wiele potrzeb pod tym względem.

II etap budowy Szybkiego Tramwaju musi być priorytetem

Najważniejszą inwestycją dla miasta cały czas powinno być dokończenie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Ubolewam, że Urząd Miasta dopiero teraz przygotowuje się do konsultacji społecznych w tej sprawie i opracowania dokumentacji dalszej części inwestycji, a nie zrobiło z dwa-trzy lata temu. Przez taką opieszałość przez następne kilka lat będziemy mieli niedokończoną inwestycję, która nie przynosi wymiernych korzyści pasażerom.

Niedokończona inwestycja!

Przez zlokalizowanie pętli tramwajowej w nieprzemyślanym miejscu nadal większość osób mieszkających na Słonecznym, Majowym i Bukowym nie ma bezpośredniego połączenia tramwajowego z centrum. Aby dostać się do pętli przy ul. Turkusowej mieszkańcy tych osiedli muszą dojechać do niej autobusem lub samochodem.  Czyli zrobiliśmy za 150 mln złotych inwestycję, która dla dużej części mieszkańców Prawobrzeża nie zmieniła praktycznie nic poza przesunięciem o pięć kilometrów punktu przesiadkowego. Dowodem tego jest to, że wielu pasażerów autobusów linii 71 czy 65 nadal przesiada się dopiero na Basenie Górniczym. Dzieje się tak, ponieważ jest to wygodne miejsce przesiadkowe. Pasażerowie wychodzą na peron z autobusów i wchodzą dokładnie w tym samym miejscu za chwilę do tramwaju.

Tramwaj na Majowe i Bukowe

Ważną kwestią jest dalsza trasa SST. Moim zdaniem błędem będzie puszczenie jej do Kijewa, w którym mieszka trzy tysiące osób. Dużo bardziej zasadne jest puszczenie jednej nitki na osiedle Bukowe oraz drugiej na przykład wzdłuż ulicy Łubinowej. Dzięki temu ok. 35 tysięcy mieszkańców zyska bezpośrednie połączenie tramwajowe z centrum Szczecina.

Niezrealizowanie wyników konsultacji społecznych

Ponadto ZDiTM w konsultacjach społecznych pytał się mieszkańców jak powinna wyglądać sieć komunikacji miejskiej po uruchomieniu SST. 73% osób wybrało wariant,  w którym linie 2, 4, 7 i 8 miałyby dojeżdżać do pętli przy ul. Turkusowej. Natomiast w chwili obecnej linia tramwajowa nr 7 dojeżdża tylko do Basenu Górniczego. Powinna zostać ona przedłużona do końca trasy, ponieważ przebiega w okolicy wielu szczecińskich uczelni (znajduje się na jej trasie m.in. Wyższa Szkoła Bankowa, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu i budynki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego)  i urzędów. Dzięki temu mieszkańcy Zdrojów i części Słonecznego mogliby bezpośrednio dojechać w te rejony miasta.

Dokąd powinien zostać przedłużony Szczeciński Szybki Tramwaj?

View Results

Loading ... Loading ...

2 Responses

  1. ZED

    To gdzie jest petla nie ma wielkiego znaczenia. Tramwaj moze konczyc sie w polu o ile wczesniejsze punkty przesiadkowe sa wygodne i dostepne. Znaczenie maja wlasnie punkty przesiadkowe a konkretnie polozenie glownego punktu, jego wygoda i synchronizacja z nim pozostalej komunikacji. Dla obszaru tak duzego jak prawobrzeze nie mozna myslec o samej jednej linii i tym kogo najbardziej zadowoli przedluzenie jej bo poza tymi 35 tys bedzie jeszcze kilkadziesiat tys niezadowolonych z przyszlego przebiegu. Trzeba myslec o calym ukladzie komunikacyjnym prawobrzeza i traktowac to jako male miasto. Bledem jest tworzenie punktu przesiadkowego przy obecnej petli bo nie ma tam mozliwosci stworzenia park & ride (a taki punkt przesiadkowy wlasnie powinnien takie rozwiazanie uwzgledniac) a i autobusy sa zmuszone do przejezdzania przez osiedla.

    Basen gorniczy jest “wygodny” bo nie ma alternatywy. Nie daje jednak opcji na park&ride a przez polozenie daleko od prawobrzeza zmusza autobusy do robienia niepotrzebnej drogi. To jest marnowane niemal 2000km dziennie na przejazdy. Ogromne pieniadze jakie mozna wykorzystac na lepsza komunikacje po samym prawobrzezu i do blizszych lokacji tramwaju. I basen gorniczy i petla na turkusowej sa zupelnie niewygodne i nie po drodze dla wszystkich jadacych z dabia czy z kierunku podjuch. Dla nich najlepsze wyjscie (i jednoczesnie takie w jakim autobusy nie musza tyle jezdzic) to przystanek lotnisko i tam powinno sie rozwijac punkt przesiadkowy.

    Propozycje zditm byly po prostu fatalne i zadna z nich nie powinna byc realizowana. Kazda rozwiazywala inny problem i ignorowala wczesniejsze.

    • Wojciech Dorżynkiewicz

      Zgodzę się z Panem, że pętla może nie mieć znaczenia jeśli są dobre punkty przesiadkowe. Niestety w przypadku umiejscowienia tej pętli tak nie jest, ponieważ w odległości ok. 500 metrów (12 min. pieszo) oddalonych od niej jest tylko kilkanaście bloków. Jest to naprawdę niewielka część Słonecznego. Gdyby pętle zrobić dalej już teraz z potencjału SST mogłoby skorzystać większość mieszkańców Słonecznego i nawet spora część Majowego. Przedstawię to w kolejnym wpisie razem z potencjalnymi nowymi torowiskami.

      Z drugim akapitem w pełni się zgadzam.

Leave a comment